DBH - Rutinebeskrivelse

Rutinebeskrivelse for rapportering at student- og studiedata til DBH

 

Forberedelse i forkant av rapporteringen

 

Produksjon av rapporteringsdata

  • Foreløpige data produsere og sendes ut i henhold til rapporteringsplanen. Ved behov kan data generes oftere. 
  • Kjør FS009.001 (Diagnose - Rapportering) for å avdekke eventuelle problemer med rapporteringsdata
  • Kjør FS357.001 (Oppdatering av registerkortopplysninger).
    • 15. oktober
      • Emne-rapportering, studieprogram rapportering registerkort, Campus rapportering registerkort, stemmerettsted: inneværende høstsemester
      • Studieprogram rapportering resultater, Campus rapportering resultater: foregående vårsemester (se merknad under angående med/uten endring)
    • 15. februar
      • Studieprogram rapportering resultater, campus rapportering resultater: Foregående høstsemester (se merknad under angående med/uten endring)
    • 15. mars
      • Emne-rapportering, studieprogram rapportering registerkort, Campus rapportering registerkort, stemmerettsted: For inneværende vårsemester
    • Frem til registreringsfristen kan den kjøres med endring av eksisterende verdier på inneværende termin (emne-rapportering, studieprogram rapportering registerkort og campus rapportering registerkort). Etter registreringsfristen kjøres den uten endring av eksisterende verdier. For beregning av studieprogram og campus på resultater kjøres med endring første gang og deretter uten endring av eksisterende verdier (for å unngå at den overskriver manuelle endringer av studieprogram i protokoll, inkludert enkeltemne-beregningen).
  • 15. mars/15. oktober: Kjør FS161.001 (Beregning av møtt) for alle opptak og alle studietyper inneværende termin. Krav til møtt er Semesterregistrert. Rutinen kjøres uten kryss i "Sett møtt til N dersom søker ikke tilfredsstiller krav til møtt, og det ikke er satt verdi tidligere for møtt".
  • Kjør SQL som rydder i enkeltemner. Det er en SQL som setter riktig program på vurderingsresultater fra forrige termin, og en SQL som setter riktig program på registerkort for inneværende termin. SQL ligger i rapporteringsmappen fra sist semester (SQL Enkeltemne).
  • 15. februar/15. oktober: Utvekslingspersoner
    • Rapporten utvekslingspersoner genereres først for å få datagrunnlag
    • Sjekk så arket Mangler studieprogram! i tableaurapporten og rydd opp de som mangler
    • kjør så SQL som setter stedkode basert på studieprogram på de som bare er registrert på UiB. Når SQL er kjørt vil data være korrekt når alle rapportene genereres i neste punkt.
  • Åpne bildet "DBH - Rapportering" og generer datagrunnlag for de aktuelle rapportene for den gitte rapporteringsdatoen.  For de fleste bakgrunnsdata som Kvalifikasjoner, Studieprogramopplysninger, Studieretninger og Emneopplysninger må data genereres både for inneværende og forrige termin. Se plan for rapportering for informasjon om hvilke rapporter og semestre det skal genereres data for. 
  • Februar/Oktober: Sjekk Tableau-rapporten for SP per semester. Huk av for studieprogram EXPHIL i filteret. Dersom det havner data i aktuell rapporteringstermin på EXPHIL må studieprogram på disse resultatene rettes. Se: https://rapport-dv.uhad.no/#/site/UiB/views/Studiepoengperstudent/SPperstudentpersemester?:iid=1. Det finnes sql for å rette opp i disse. Etter retting må datagrunnlag for eksamensdata genereres på nytt.
  • Sjekk tableaurapport for testpersoner og rydd opp dersom det skulle være noe. Se https://rapport-dv.uhad.no/#/site/UiB/views/DBH-Kontrollptestpersoner/Kontrollptestpersoner?:iid=1
  • Last alle genererte data opp på DBH:  https://dimp.nsd.uib.no Rett eventuelle feil som meldes fra om ved opplasting, og gå gjennom alle endringsrapporter.
  • Det er laget Tableau-rapporter for alle viktige data som rapporteres til DBH. Disse brukes for kvalitetssikring, og det lenkes til disse fra rapporteringsveilederen. Alle disse bør kontrolleres og publiseres med riktige forhåndsinnstillinger for år og semestre, slik at data som skal rapporteres viser ved åpning av rapportene.
  •  Sjekk at data i DBH-tabellene og Tableau-rapportene stemmer overens

 

Dialogmøter med fakultetene, Forskning- og innovasjonsavdelingen, og UiB-videre

  • Foreløpige data må være generert i god tid før møtet, slik at fakultetene og avdelingene kan forberede seg. 
  • Alle endringsrapporter på DBH gjennomgås i dialogmøtet
  • Alle Tableau-rapportene gjennomgås i henhold til Rapporteringsveilederen
  • Eventuelle feil eller mangler i datagrunnlaget må rettes opp i FS før den interne rapporteringsfristen.

 

Godkjenning av data på DBH

  • Etter den interne rapporteringsfristen blir datagrunnlaget for alle rapportene generert på nytt
  • Det produseres en protokoll som inneholder tabeller med oversikter over alle data som skal rapporteres  og et vedlegg til protokoll der rapporteringsdata sammenstilles med rapporterte data fra tidligere år. 
  • Det sendes brev i ePhorte til alle fakultet, samt FIA, der de bes bekrefte at alle data som skal rapporteres er kvalitetssikret og at de godkjenner at de kan rapporteres til DBH.
  • Når alle fakultet/avdelinger har godkjent at data er kvalitetssikret kan data godkjennes og publiseres på DBH.