🦉 Eksempel på vurdering: Student Poster Symposium
Postersesjon
Vinneren av UiBs Uglepris 2024, Student Poster Symposium er et undervisnings- og vurderingsopplegg utviklet av undervisere ved Institutt for biovitenskap og bioCEED, tidligere Senter for fremragende utdanning (SFU). En dag mot slutten av hvert semester, blir det arrangert en postersesjon der studentene fra mange ulike emner presenterer semesterprosjektene de har jobbet med. Alle studentene lager en vitenskapelig poster (individuelt eller i grupper), der de presenterer funnene sine. Postersesjonen er et åpent arrangement for alle interesserte.
De ferdig trykte posterne blir stilt ut i fire timer, noe som gir alle presentatørene og deltakerne god tid til diskusjon. Innledningsvis i selve postersesjonen får alle studentene 1 minutt til å presentere sin poster i et auditorium («poster pitch») for alle fremmøtte (studenter, undervisere og andre interesserte). Deretter presenterer alle sin egen poster for medstudenter og undervisere i vrimlearealet, som på en ordinær vitenskapelig konferanse. Deltagere gir tilbakemelding til medstudenter gjennom et kriteriebasert skjema, en form for peer review. Postersesjonen er obligatorisk for deltakerne på de involverte emnene og er en del av læringsutbyttet, undervisningen og vurderingsgrunnlaget i emnet. Les mer detaljert om postersesjonen på bioCEEDs Toolkit-sider (på engelsk).
Alle posterne som presenteres gjøres også tilgjengelig på en digital plattform: bioPITCH. bioPITCH utgjør et digitalt arkiv over studentarbeider (sortert på emne og semester). Hver poster får en egen lenke, som studentene kan knytte til egen CV og fremtidige jobbsøknader dersom de ønsker å dokumentere sine ferdigheter.
Ulike emner, ulike undervisningsopplegg
Her forteller student Kristine Hovland Holm om undervisningsopplegget på MOL270 Bioetikk, ett av flere emner som deltok på postersymposiet våren 2024:
Hva lærer studentene?
Hva er det beste med å ha postersymposium som del av vurderingsgrunnlaget? Hør studentenes refleksjoner om hva de har lært:
Tips til andre
Se og hør studentenes tips til andre fagmiljø som ønsker å prøve ut postersesjon i undervisning og vurdering:
Undervisernes tanker om postersesjonen
Emneansvarlig for MOL270 Bioetikk, professor Anders Goksøyr og professor Katja Enberg, emneansvarlig for SDG214 FNs Bærekraftsmål 14: Liv i havet, reflekterer rundt postersesjon som undervisningsopplegg og vurderingsform:
LES MER:
BIO299 Forskningspraksis i biologi, Toolkit: Åpen ressurs som forklarer og dokumenterer undervisningsopplegget for BIO299, ett av emnene som deltar på postersesjonen. Her finnes blant annet blant annet informasjon om hvilke undervisningsaktiviteter som er brukt, maler, vurderingskriterier, forslag til kontrakter og mange andre nyttige tips og verktøy.
Marino, R. et al. (2000). Using poster sessions as an alternative to written examination - the poster exam. J. Chem. Educ 77 (9), 1158-1161. https://doi.org/10.1021/ed077p1158
Holtermann, K., Soulé, J. and Cotner, S. (2023). Poster sessions as constructive alignment in BIO courses. UiB Læringskonferanse 2023. https://bioceed.uib.no/dropfolder/bioPOSTERS/Posters/about/poster%20L%C3%A6ringskonferansen%20UiB%202023.pdf