Zoom som hybridløsning i undervisningsrom
Dersom du ønsker å gjennomføre hybridundervisning der du skal ha noen med fysisk og noen hjemme, og ønsker å ha interaksjon i undervisningen, anbefales det å bruke Zoom. Dette gjelder også dersom du skal ha undervisning i et rom uten Videonotat eller i rom der Videonotat midlertidig er ute av drift.
Hybridløsningen
Man setter opp et Zoom-møte på en laptop som er koblet til prosjektoren i undervisningsrommet. Du velger å ta opp Zoom-møtet, og med delt skjerm i Zoom sikrer du at undervisningsøkten er tilgjengelig for dem som sitter hjemme i sanntid, og i opptak for senere gjennomgang for de som ønsker det. Opptaket publiserer du selv i Kaltura.
Utstyrskrav
- Laptop med innebygget kamera eller USB-kamera.
- Bordmikrofon eller bærbar mikrofon med USB-/bluetooth-kobling. Kobles til laptop.
- Kobles til projektor i rommet via HDMI eller lignende.
Se mer informasjon i brukerdokumentasjon for Zoom i Mitt UiB.
Dette må du gjøre før forelesning
- Sette opp videoseminar i Zoom i Mitt UiB og informere studentene
- Sjekke at du har nok plass på lokal disk til å lagre opptak av undervisningen (min. 5GB)
Dette må du gjøre i undervisningsrommet
- Sette opp utstyret
- Starte Zoom-møtet og dele skjerm med PowerPoint eller lignende, slik at det viser for både sal og hjemmesitter
- Starte og pause opptaket gjennom undervisningsøkten.
- Lagre opptaket før du går.