Opprett oppgave

 

Oppgaver viser alt som er definert som en oppgave og det er alltid her du legger til rette for innlevering av tekstoppgaver. Svaret kan skrives eller limes inn i editoren,  eller det kan lastes opp.

Teksten kan være en individuell besvarelse eller en gruppebesvarelse.

  • Individuelle besvarelser blir vist til faglærere og til eventuell hverandrevurderer. Besvarelsene kan kommenteres ved at kommentator (faglærer, hverandrevurderer) skriver kommentar i en kommentarboks og/eller laster opp en kommentert kopi av oppgaven. Bare kommentator og forfatter ser kommentarer og kommentert fil.

  • Gruppebesvarelser blir vist til gruppens medlemmer. Ett gruppemedlem leverer på vegne av hele gruppen. Besvarelsen og eventuelle tilbakemeldinger blir tilgjengelige for gruppens medlemmer. 

 

Slik oppretter du en oppgave

  1. Velg Oppgaver i kursmenyen.
  2. Velg +Gruppe dersom du ønsker/trenger å gruppere oppgavene under flere overskrifter (Her: Gruppe=Overskrift i oppgavelisten). Bare interessant om du skal lage mange oppgaver eller oppgavetyper, som Diskusjon og Prøve/Test
  3. Velg +Oppgave for å opprette oppgaven.
    • Du kan også opprette oppgaven ved å bruke + ved siden av tannhjulet på en overskriftslinje oppgavePluss-1.jpg
      • Du kan da velge mellom oppgavetypene Oppgave, Diskusjon og Prøve.
      • Du kan også opprette oppgaver av type Diskusjon og Prøve fra de respektive menyelementene ved å velge at prøven skal være rettet eller at diskusjonen skal være vurdert
      • Du kan også velge oppgavetypene Eksternt verktøy når du starter med plusstegnet
  • Oppgåvenamn er obligatorisk.
  • Oppgavetekst og/eller informasjon om innleveringen kan skrives/limes inn i editoren.
  • Poeng er antall poeng oppgaven kan gi. Du kan angi en poengsum - eller du kan la det være.
  • Oppgåvegruppe refererer seg til overskrifter i oppgavelisten. Du kan lage overskrifter etter behov og når det oppstår behov. Ikke nødvendig å tenke på om du ikke skal lage veldig mange oppgaver.
  • Vis karakter som. Du må velge et alternativ forskjellig fra Ikkje karaktersett, også om du egentlig ikke skal gi karakterer. Grunn: Alternativet Ikkje karaktersett åpner ikke for muligheten til å velge innleveringstype. De aktuelle alternativene er Prosenttal, Fullført/Ikkje fullført, Poeng, Bokstavkarakter, GPA-skala. Velg det som passer best eller minst dårlig.
    • Valget Bokstavkarakter (og GPA-skala) gir deg lenken 'Vis karakterskjema'. Du vil se at systemet tilbyr et amerikansk karakterskjema som mangler karakteren E.  For å bytte til et norsk skjema: Bruk lenken 'Vel eit anna skjema'. Norsk skjema bør være på plass før vurderingen begynner. Se også Standardskjema for karakterer
    • Altså: Du må velge noe annet enn 'Ikkje karaktersett' også når oppgaven ikke skal ha noen form for karakter.
    • Merk: Fullført/ikkje fullført er Mitt UiB-sjargong for Godkjent/Ikkje godkjent. Studentene må gjøres kjent med dette. Der den engelske teksten dukker om, vil det stå Complete/Incomplete.
  • Velg Innleveringstype. Vanligvis Online/På internett.
    • 'Innlegging av tekst' - da leveres teksten ved hjelp av editoren
    • 'Websidens URL' - da leveres URL-en til noe som alt ligger på en server
    • 'Filopplastinger' 
      • Når du har valgt Filopplastinger, kan du begrense hvilke filtyper som kan leveres
      • Ingen begrensing betyr at alle filtyper kan leveres.
      • Velg gjerne doc,docx dersom det skal kommenteres i dokumentkopier og dersom oppgavens art ikke krever andre filtyper.
      • Alle kan levere i doc/docx uansett hvilke tekstbehandlingsprogram de bruker.
      • Viktig - følg dette mønsteret når du skriver inn filtyper: doc,docx,odt,rtf,pdf
  • Velg eventuelt at oppgaven skal være en Gruppeoppgave. Vanligvis skal våre studenter levere hver sin tekst, altså ikke en gruppeoppgave i denne betydningen. 
    • Merk: Gruppeoppgave betyr at 1 representant for gruppen skal levere 1 tekst på vegne av gruppen.
    • Dersom flere studenter i samme gruppe leverer inn, vil den sist fremstå som gruppens gyldige besvarelse .
    • Viktig: Det er ikke mulig å endre dette valget etter at studentene har begynt å levere
    • Gruppeoppgaven må tildeles til et gruppesett.
      • Gruppesettet må være opprettet
      • og studentene fordelt på gruppene før innleveringen begynner.
      • Du kan bruke eksisterende gruppesett eller opprette eget gruppesett for innleveringer eller kun for den spesifikke innlevering. Du oppretter lokale gruppesett/grupper under Personer når gruppene ikke er styrt i FS.
      • Du finner gruppesettene og kan sjekke medlemskap under Personar.
  • Velg om oppgaven skal være Hverandrevurdert/Fagfellevurdert. Krysser du av for dette, får du noen nye valg.
      • Anbefales: Manuell tildeling av hverandrevurderer.
        • Du kan likevel tildele automatisk, men du kan da utføre tildelingen når du synes at tiden er inne. 
        • Du kan velge hvem skal kommentere hvilken medstudent i en studentliste.
      • Automatisk tildeling av fagfellevurderer/hverandrevurderer.
        • Du velger hvor mange som skal vurdere hver enkelt oppgave.
        • Du velger når tildelingen skal skje.
          • Om du ikke velger et tidspunkt, skjer fordelingen idet leveringsfristen er ute.
          • Oppgaver som ikke er på plass i fordelingsøyeblikket, blir ikke fordelt og eierene deres får ikke tildelt oppgaver å kommentere.
      • Du kan velge at hverandrevurderingen skal være anonym.
        • Fagfellen ser da ikke hvem som har skrevet oppgaven som vurderes.
        • Forfatteren ser ikke hvem fagfellevurdereren er.
      • Du kan ikke legge inn frist for fagfellevurderingen.
      • Merk: Hverandrevurdereren har, akkurat som faglærer, to mulige tilbakemeldingsformer, i en kommentarboks og ved å laste tilbake kommentert kopi av teksten.
      • Merk også: Akkurat som når faglærer kommenterer/gir tilbakemelding, er det bare tekstens forfatter som får se tilbakemeldingene/den kommenterte tekstkopien.
      • Merk også: Dersom oppgaven skjules/mutes ellere avskjules/avmutes, gjelder dette både lærer- og fagfelletilbakemelding.
  • Moderert karaktersetjing. Velg om en sensuransvarleg skal godkjenne vurderingene. Du kan ikke ikke endre valget etter at vurderingen er påbegynt.
    • Viktig:Dersom du velger denne funksjonen, vil studentene ikke se kommentarene de har fått før godkjenneren har "lagret" vurderingene. Ikke velg funksjonen dersom det ikke er bestemt at den faktisk skal brukes. Det er altså ikke mulig å slå den av etter at underviserene har begynt å jobbe med oppgavsettet.
  • Tilordne. Oppgaven kan tilordnes alle/utvalgte grupper/utvalgte studenter. Du bruker denne funksjonen til å gi utsettelser/individuelle frister.
  • Bruk eventuelt Tildel til-funksjonen
    • Merk:Dersom du skal gi nye frister til grupper eller individer, må du alltid lage en ny tilordning (+ Legg til) og ikke endre på den ekstisterende tilordning.
  • Sett på Tilgjengelig fra
  • Sett eventuelt på Leveres innen. Dette er leveringsfristen og det er denne som er grunnlag for kalenderoppføringer og varsler. Merk: Frist stenger ikke for innlevering.
  • Sett eventuelt på Tilgjengelig til. Dette blir den absolutt fristen. En oppgave som blir levert på overtid, blir tydelig rødmerket.
  • Publiser oppgaven. Dersom du har lagt inn Tilgjengelig til/fra, er det kalenderen som styrer når studentene kan se oppgaven/levere oppgaven. Dersom oppgaven står som upublisert, eksisterer den ikke i studentens univers.

Du duplisere oppgaver (ny funksjon)

Et nytt alternativ bak oppgavens tannhjul lar deg kopiere oppgaven. Det gjør det letter å for eksempel lage en oppgave pr. gruppe når dette er øsnskelig. Eller kjappere å lage til serie oppgaver der f.eks. bare tittel og frist er forskjellig.

Læringsmål/vurderingskriterer - Resultat i kursmenyen

Læringsmål og vurderingskriterier kan knyttes til oppgaven og fungere både som informasjon til studentene og som redskap ved tilbakemelding i SpeedGrader

  • Bruk Resultat (Læringsmål på bokmål) i kursmenyen for å legge inn læringsmål.
  • Bruk knappen +Vurderingskrtiterier/+Rubrikk på oppgavesiden for å administrere å knytte læringsmål til oppgaven og til å administrere vurderingskriterier/bruk av vurderingskriterier.

I Speedgrader

  • Du kan bruke vurderingsskjemaet til å gi halvautomatiske tilbakemeldingene.
  • Du kan knytte kommenterer til de enkelte postene i vurderingskjemaet.
    • Klikk på Vis vurderingskriterium for å finne skjemaet.
    • Studentene må  i sin tur klikke på Vis vurderingskriterium for å lese disse kommentarene.

 Merk: Dersom  læringsmål/kriterier skal brukes som tilbakemeldingsverktøy i SpeedGrader, må alt være på plass (kriterier og korrekte innstillinger) før studentene begynner å laste opp besvarelser. Dette er ikke valg som kan gjøres etterskuddsvis.

 

Generelt

Merk: Du kan ikke legge inn oppgaver på vegne av studenter. Du kan la studenter levere på overtid  og du kan åpne for at enkeltstudent(er) får levere ved å lage en ny tilordning (+Legg til ) og gi studenten(e) egne tider.

Merk:  Verken, studenter, lærere eller andre kan slette innleveringer. Dersom studenten har levert feil fil, må studenten levere på nytt slik at rett fil legger seg foran den feile. Dersom studenten har levert tekst til feil oppgave, må vi leve med at det ligger en tekst på feil plass. Risikoen for feillevering kan reduseres ved å velge tidsinnstillinger som gjør at studentene bare kan levere svar til en oppgave om gangen.

VIKTIG:  Alle ikke-studenter kan redigere Oppgaver.