Opprett en oppgave

Oppgaver viser alt som er definert som en oppgave og det er alltid her du legger til rette for innlevering av tekstoppgaver. Svaret kan skrives eller limes inn i editoren, eller det kan lastes opp.

Teksten kan være en individuell besvarelse eller en gruppebesvarelse.

  • Individuelle besvarelser blir vist til faglærere og til eventuell fagfellevurderer (hverandrevurderer). Besvarelsene kan kommenteres ved at kommentator (faglærer, hverandrevurderer) skriver kommentar i en kommentarboks og/eller laster opp en kommentert kopi av oppgaven. Bare kommentator og forfatter ser kommentarer og kommentert fil.

  • Gruppebesvarelser blir vist til gruppens medlemmer. Ett gruppemedlem leverer på vegne av hele gruppen. Besvarelsen og eventuelle tilbakemeldinger blir tilgjengelige for gruppens medlemmer. 

Slik oppretter du en oppgave

  1. Velg Oppgaver i kursmenyen.
  2. Velg +Gruppe dersom du ønsker/trenger å gruppere oppgavene under flere overskrifter (Her: Gruppe=Overskrift i oppgavelisten). Bare interessant om du skal lage mange oppgaver eller oppgavetyper, som Diskusjon og Quiz
  3. Velg +Oppgave for å opprette oppgaven.
    • Du kan også opprette oppgaven ved å bruke + på en overskriftslinje 
      • Du kan da velge mellom oppgavetypene Oppgave, Diskusjon og Quiz.
      • Du kan også opprette oppgaver av type Diskusjon og Quiz fra de respektive menyelementene ved å velge at quizen skal være rettet eller at diskusjonen skal være vurdert
      • Du kan også velge oppgavetypene Eksternt verktøy når du starter med plusstegnet
  • Oppgåvenamn er obligatorisk.
  • Oppgavetekst og/eller informasjon om innleveringen kan skrives/limes inn i editoren.
  • Poeng er antall poeng oppgaven kan gi. Du kan angi en poengsum - eller du kan la det være.
  • Oppgåvegruppe refererer seg til overskrifter i oppgavelisten. Du kan lage overskrifter etter behov og når det oppstår behov. Ikke nødvendig å tenke på om du ikke skal lage veldig mange oppgaver.
  • Vis karakter som. Du må velge et alternativ forskjellig fra Ikkje karaktersett, også om du egentlig ikke skal gi karakterer. Grunn: Alternativet Ikkje karaktersett åpner ikke for muligheten til å velge innleveringstype. De aktuelle alternativene er Prosenttal, Fullført/Ikkje fullført, Poeng, Bokstavkarakter, GPA-skala. Velg det som passer best eller minst dårlig.
    • Valget Bokstavkarakter (og GPA-skala) gir deg lenken 'Vis karakterskjema'. Du vil se at systemet tilbyr et amerikansk karakterskjema som mangler karakteren E.  For å bytte til et norsk skjema: Bruk lenken 'Vel eit anna skjema'. Norsk skjema bør være på plass før vurderingen begynner. Se også Standardskjema for karakterer

Merk:

    • Du må velge noe annet enn 'Ikkje karaktersett' også når oppgaven ikke skal ha noen form for karakter.
    • Fullført/ikkje fullført er Mitt UiB-sjargong for Godkjent/Ikkje godkjent. Studentene må gjøres kjent med dette. Der den engelske teksten dukker opp, vil det stå Complete/Incomplete.
  • Velg Innleveringstype. Vanligvis Online/På internett.
    • 'Innlegging av tekst' - da leveres teksten ved hjelp av editoren
    • 'Websidens URL' - da leveres URL-en til noe som alt ligger på en server
    • 'Filopplastinger' 
      • Når du har valgt Filopplastinger, kan du begrense hvilke filtyper som kan leveres
      • Ingen begrensing betyr at alle filtyper kan leveres.
      • Velg gjerne doc, docx dersom det skal kommenteres i dokumentkopier og oppgavens art ikke krever andre filtyper.
      • Viktig - følg dette mønsteret når du skriver inn filtyper: doc,docx,odt,rtf,pdf
  • Velg eventuelt at oppgaven skal være en Gruppeoppgave. Vanligvis skal våre studenter levere hver sin tekst, altså ikke en gruppeoppgave i denne betydningen. 

Merk: 

  • Gruppeoppgave betyr at 1 representant for gruppen skal levere 1 tekst på vegne av gruppen.
  • Dersom flere studenter i samme gruppe leverer inn, vil den siste fremstå som gruppens gyldige besvarelse.
    • Viktig: Det er ikke mulig å endre dette valget etter at studentene har begynt å levere
    • Gruppeoppgaven må tildeles til et gruppesett.
      • Gruppesettet må være opprettet på forhånd
        • og studentene må være fordelt på gruppene før innleveringen begynner
      • Du kan bruke eksisterende gruppesett eller opprette eget gruppesett for innleveringer eller kun for denne spesifikke innleveringen. Du oppretter lokale gruppesett/grupper under Personer når gruppene ikke trenger å være styrt fra FS.
      • Du finner gruppesettene og kan sjekke medlemskapene under Personar.
    • Du trenger litt ekstra informasjon Om du vil kombinere gruppeoppgave og fagfellevurdering
  • Velg om oppgaven skal være Fagfellevurdert. Krysser du av for dette, får du noen nye valg.
      • Anbefales: Manuell tildeling av oppgaver til fagfellevurdering.
        • Du kan likevel tildele automatisk, men har du valgt manuell tildeling i utgangspunktet, kan du gjennomføre tildelingen når du selv synes at tiden er inne. 
        • Du kan også bestemme helt selv, ved å velge hvem som skal kommentere hvilken medstudent i studentlisten PeerReview-administrasjonssiden.
      • Automatisk tildeling av fagfellevurderer.
        • Du velger hvor mange som skal vurdere hver enkelt oppgave.
        • Du velger når tildelingen skal skje.
          • Om du ikke velger et tidspunkt, skjer fordelingen idet leveringsfristen er ute.
          • Oppgaver som ikke er på plass i fordelingsøyeblikket, blir ikke fordelt og eierene får ikke tildelt oppgaver å kommentere. De kan fordeles, men det vil ikke skje automatisk.
      • Du kan velge at fagfellevurderingen skal være anonym.
        • Fagfellen ser da ikke hvem som har skrevet oppgaven som vurderes.
        • Forfatteren ser ikke hvem fagfellevurdereren er.
      • Du kan ikke legge inn frist for fagfellevurderingen.

Merk: 

  • Fagfellevurdereren har, akkurat som faglærer, to mulige tilbakemeldingsformer, i en kommentarboks og ved å laste tilbake kommentert kopi av teksten.
  • Akkurat som når faglærer kommenterer/gir tilbakemelding, er det bare tekstens forfatter som får se tilbakemeldingene/den kommenterte tekstkopien.
  • Dersom oppgaven skjules/mutes eller avskjules/avmutes, gjelder dette både lærer- og fagfelletilbakemelding.

 

  • Moderert karaktersetjing. Velg om en sensuransvarleg skal godkjenne vurderingene. Du kan ikke endre valget etter at vurderingen er påbegynt.
    • Viktig: Dersom du velger denne funksjonen, vil studentene ikke se kommentarene sinet før godkjenneren har "lagret" vurderingene. Ikke velg funksjonen dersom det ikke er bestemt at den faktisk skal brukes.
  • Tilordne. Oppgaven kan tilordnes alle/utvalgte grupper/utvalgte studenter. Du bruker denne funksjonen til å gi utsettelser/individuelle frister.
  • Bruk eventuelt Tildel til-funksjonen

Merk:

  • Dersom du skal gi nye frister til grupper eller individer, må du alltid lage en ny tilordning (+ Legg til) og ikke endre på den eksisterende tilordning.
  • Sett på Tilgjengelig fra dersom du ikke vil at oppgaven skal være tilgjengelig for studentene fra og med publiseringsøyeblikket.
  • Sett eventuelt på Leveres innen. Dette er leveringsfristen og det er denne som er grunnlag for kalenderoppføringer og varsler.
  • Frist stenger ikke for innlevering. En oppgave som blir levert på overtid, blir tydelig rødmerket.
  • Sett eventuelt på Tilgjengelig til. Dette blir den absolutte fristen.
  • Publiser oppgaven. Dersom du har lagt inn Tilgjengelig til/fra, er det kalenderen som styrer når studentene kan se oppgaven/levere oppgaven. Dersom oppgaven står som upublisert, eksisterer den ikke i studentens univers.

Kopiering av oppgaver

Du finner dupliseringsmuligheten bak oppgavens "flere alternativer" i oppgavelisten. Funksjonen kan være nyttig bl.a. når det er aktuelt å lage en oppgave pr. studentgruppe eller når du skal lage en serie med innleveringer der innstillingene i hovedsak er de samme.

Læringsmål/vurderingskriterier

Læringsmål og vurderingskriterier kan knyttes til oppgaven og fungere både som informasjon til studentene og som redskap ved tilbakemelding i SpeedGrader

  • Bruk Læringsmål i kursmenyen for å legge inn læringsmål.
  • Bruk knappen +Vurderingskriterier/+Rubrikk på oppgavesiden for å administrere å knytte læringsmål til oppgaven og til å administrere vurderingskriterier/bruk av vurderingskriterier.

I Speedgrader

  • Du kan bruke vurderingsskjemaet til å gi "halvautomatiske" tilbakemeldinger.
  • Du kan knytte kommenterer til de enkelte postene i vurderingsskjemaet.
    • Klikk på Vis vurderingskriterium for å finne skjemaet.
    • Studentene må i sin tur klikke på Vis vurderingskriterium for å lese disse kommentarene.

Merk:

Dersom læringsmål/kriterier skal brukes som tilbakemeldingsverktøy i SpeedGrader, må alt være på plass (kriterier og korrekte innstillinger) før studentene begynner å laste opp besvarelser. Dette er ikke valg som kan gjøres etterskuddsvis.

Generelt

Du kan ikke legge inn oppgaver på vegne av studenter. Du kan la studenter levere på overtid, og du kan åpne for at enkeltstudenter får levere ved å lage en ny tilordning (+Legg til ) og gi studentene egne tider.

Merk:

Verken, studenter, lærere eller andre kan slette innleveringer. Dersom studenten har levert feil fil, må studenten levere på nytt slik at rett fil legger seg foran den feile. Dersom studenten har levert tekst til feil oppgave, må vi leve med at det ligger en tekst på feil plass. Risikoen for feillevering kan reduseres ved å velge tidsinnstillinger som gjør at studentene bare kan levere svar til en oppgave om gangen.

VIKTIG: Alle ikke-studenter kan redigere Oppgaver.