Legge til eksterne brukere i Mitt UiB - For fakultetssuperbruker

Eksterne brukere = brukere uten UiB-konto

Eksterne brukere som allerede finnes i Mitt UiB, kan knyttes til nye emner av alle som har +Person på personsidene.

Fakultetssuperbrukerne er også brukeradministratorer, og kan legge inn eksterne brukere. 

Du kan også be om oppretting av eksterne brukere via UiB hjelp

Brukeradministratoren vil trenge denne informasjonen: fullt navn, e-postadresse, rolle og emne.

Den eksterne brukerens e-postadresse fungerer både som kontaktinformasjon og brukernavn.

Når ekstern fagperson er lagt til, går det automatisk ut en e-post til fagpersonen, med en invitasjon til å bli medlem på kurset og en lenke til påloggingssiden. Brukeren oppretter selv brukerkontoen ved å akseptere invitasjonen og lage passord.

 Skjermbilde av menybildet "Legg til personer" ser ut i Mitt UiB.

 

Etter å ha trykket Neste, er det viktig å se etter at både fornavn og etternavn vises korrekt i tabellen før man igjen velger Neste. Hvis det ikke gjør det, har man brukt feil syntaks. 

Dersom du kun legger inn e-postadresse (bildet over), kan du skrive inn navn i navneruten (under)

 

Skjermbilde av hvordan det neste menybildet til "Legg til personer" ser ut etter at man har valgt personer.

Når du har valgt Neste, får du dette bildet. Når du så velger "Legg til brukere", går det ut invitasjon til de aktuelle e-postadressene. Selve brukerkontoen blir ikke opprettet før brukeren selv oppretter kontoen ved å svare på invitasjonen og legge inn passord.

 Skjermbilde av det siste menybildet under "Legg til personer", hvor man kan legge til brukere/invitere brukere.

Hvis du som sender ut invitasjonen har norsk språkprofil så vil emneinvitasjonen de får også være på norsk. Hvis din språkprofil er engelsk vil invitasjonen bli sendt ut på engelsk (Course Inivitation). Denne emneinvitasjonen er ganske kort og inneholder ikke mye informasjon til brukeren. Den inneholder en lenke som på norsk heter Kom i gang, på engelsk "Get Started". Det er der de trykker for å sette i gang prosessen med å opprette bruker. Det kan godt hende denne eposten havner i spamfilteret deres. 

Skjermdump av invitasjon som sendes på e-post til nyopprettet bruker.

 

Når det gjelder eksterne brukere:

  • Brukeren oppretter selv brukerkonto etter invitasjon fra Mitt UiB
  • E-postadresse = brukernavn/påloggingsnavn
  • Brukeren lager selv passord ved oppretting av kontoen
  • Brukeren kan selv endre passordet i Mitt UiB
  • Brukeren kan selv legge til en ny/annen e-postadresse som mottaker av varsler/meldinger
  • Brukeren kan selv velge å bruke den nye adressen som påloggingsnavn

 

Eksterne brukere som har feide fra annen institusjon kan logge på med denne, men da må Mitt UiB være godkjent av deres egen IT-avdeling. Det er regler for hvor man får bruke feide fra institusjonen. 

Eksterne brukere kan også glemme passordet sitt. Da kan de gå på passord.uib.no Mer om det på neste side.